ofredad.blogg.se

Jag är ett skolboksexempel av ett barn uppvuxet i en dysfunktionell familj präglad av alkoholmissbruk. Trots att mitt enda mål i livet var att inte gifta mig med en man som påminde om min pappa, var det precis vad jag gjorde. Psykisk misshandel, hot och utpressning blandades med gömda spritflaskor, rattfylleri och lögner i mitt eget äktenskap. Hösten 2013, efter att min make sagt att han skulle döda mig, bestämde jag mig slutligen för att lämna honom. Jag trodde att skilsmässan var min nyckel till frihet, men jag har insett att kampen är betydligt längre än så…

Lugn och ro

Publicerad 2014-07-24 14:27:42 i Allmänt,

Jag inledde min semester med att åka på dagsspa med två väninnor. Det var en slump att det blev precis i början av min semester, men det var en riktig lyckträff! Jag kunde verkligen komma ner i varv, släppa den psykiska stressen och känna mig helt avslappnad. Och det var mycket mycket länge sedan jag kände mig så harmonisk. Och känslan sitter fortfarande kvar, och jag ska försöka bevara den så länge det går! Det kom en undersökning nu i våras som visade att stress, och att vara utbränd ger hjärnskador som man kan se med hjälp av bilder på gärnan. Toppen, när man nu mår dåligt av stress ska man bli ännu mer stressad för att man måste bli av med stressen innan man blir hjärnskadad... Men just nu har jag lagt stressen ifrån mig!

Vi pratade väldigt mycket under dagen också. Jag berättade att jag nu i efterhand fått höra av flera vänner att de reagerat på saker som T gjort/sagt under vårt förhållande, men för att skydda mig sa de inget. Och att jag önskar att de hade gjort det. Det hade visserligen varit obekvämt och kanske skulle jag förminskat betydelsen av det de sa, men jag tror ändå det hade hjälpt mig på vägen mot mitt uppvaknande. Och att förminska psykiskt våld är en väldigt vanlig företeelse. Jag har ju sedan länge fått upp ögonen för hur hängivet jag själv ägnande mig åt detta under våra år tillsammans (helt omedvetet såklart). Men på senare tid har jag upptäckt hur duktiga folk i min omgivning också är på detta.
 
En vänninna berättade om en tidigare relation hon haft där partern varit "lite svår". Med mina nya glasögon såg jag direkt det destruktiva mönstret, och att han utövat psykiskt våld. Ett annat exempel är att jag frågade bästisens mamma om hon polisanmält att mitt X knuffade henne när hon kom för att hjälpa mig. Nej det hade hon inte ( och det respekterar jag fullt ut) för det "var ju inte så farligt". Varför var det inte så farligt? Hade en annan granne plötsligt gått på och knuffat henne vid lekplatsen hade hon antagligen blivit aldeles chockad. Men med T har normaliseringen gjort att folk accepterar sådant de egentligen inte tycker är ok. Och normalisering, en vidrig process som får oss att tappa våra egentliga värderingar, ska jag skriva ett långt inlägg om senare. En sak är säker, SD´s Anna Hagwall har aldrig hört talas om begreppet.
 
Nu ska jag fortsätta njuta av lugnet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela