ofredad.blogg.se

Jag är ett skolboksexempel av ett barn uppvuxet i en dysfunktionell familj präglad av alkoholmissbruk. Trots att mitt enda mål i livet var att inte gifta mig med en man som påminde om min pappa, var det precis vad jag gjorde. Psykisk misshandel, hot och utpressning blandades med gömda spritflaskor, rattfylleri och lögner i mitt eget äktenskap. Hösten 2013, efter att min make sagt att han skulle döda mig, bestämde jag mig slutligen för att lämna honom. Jag trodde att skilsmässan var min nyckel till frihet, men jag har insett att kampen är betydligt längre än så…

Kontakt med media

Publicerad 2014-05-30 20:26:50 i Allmänt,

Jag har fått kommentarer både IRL och här på bloggen att jag borde kontakta media angående åklagarbeslutet att lägga ner förundersökningen pga att brottsligheten kunde inkluderas i tidigare dom. Så en kväll i veckan slängde jag iväg ett mail till lokaltidningen, och kors-i-taket, en reporter ringde upp mig följande dag! En trevlig kvinna, i min ålder att döma av rösten. Hon ville börja nysta i det hos åklagaren, så hon bad mig maila in en kopia på beslutet, med både åklagares namn och ärendenummer.
 
Bara ca 30 min senare ringde hon upp mig igen och berättade att hon pratat med åklagaren. Hon (åklagaren) hade förklarat att eftersom domen var citat "väl tilltagen" slut citat, så var det inte meningsfullt att driva ett åtal om en så ringa förseelse som detta. Hon påpekade dock att kronofogden kunde hjälpa mig att få ut mina saker, att nedläggningen inte innebar att "han har rätt till mina saker". Så reportern sa nästan lite urskuldande att det skulle bli svårt att skriva något om detta. Och jag förstod henne (reportern) absolut men jag sa också att jag var orolig att han nu hade "fribiljett" och att om jag polisanmälde andra brott som t.ex. ofredande skulle detta också vara "inkluderat i domen".
- I så fall kontaktar du oss igen, sa hon och det gav mig lite tröst.


När vi lagt på hann jag fundera igenom vad hon sagt. För det första; undrade jag hur åklagaren reagerat när en journalist sökt henne. Är det  vardagsmat för dem? Jagf hoppas iaf att hon hajade till lite. Det känns som att de läser varje polisanmälan om våld i nära relationer med stäpeln "förundersökning nedlagd" i högsta hugg, utan att reflerktera över att stämpeln påverkar många kvinnors liv... Kanske hon åtminstonde fick sig en funderare. Eller så svarade hon reflexmässigt och hade glömt samtalet i samma stund de lade på, vad vet jag?
 
För det andra; och nu blev jag arg, "väl tilltagen dom"?! Han dömdes för olaga hot (att döda mig), misshandel på mig när jag höll vår yngsta dotter i famnen, och rattfylleri, och påföljden blev ett behandlingsprogram i frivården. Om det är väl tilltaget straff så undrar jag vad ett normalt straff för dessa tre förbrytelser vore? Väl tilltaget?! Jag tyckte det var väldigt väldigt milt!
 
För det tredje; jaha kronofogden alltså, en ny instans att blanda in i den här soppan som just nu utgöre mitt liv. Nya kontaktpersoner, nya regler, nya väntetider... Jag får väl först testa om det räcker att säga att jag ska gå dit, fast det tro jag inte.
 
För det fjärde; är jag svartlistad bland åklagarna nu? Fast eftersom min galne förbrytare redan fått en "all-inclusive"-dom så spelar ju det inte någon roll!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela