ofredad.blogg.se

Jag är ett skolboksexempel av ett barn uppvuxet i en dysfunktionell familj präglad av alkoholmissbruk. Trots att mitt enda mål i livet var att inte gifta mig med en man som påminde om min pappa, var det precis vad jag gjorde. Psykisk misshandel, hot och utpressning blandades med gömda spritflaskor, rattfylleri och lögner i mitt eget äktenskap. Hösten 2013, efter att min make sagt att han skulle döda mig, bestämde jag mig slutligen för att lämna honom. Jag trodde att skilsmässan var min nyckel till frihet, men jag har insett att kampen är betydligt längre än så…

Han dömdes!! Men får inget straff...

Publicerad 2015-04-22 22:19:46 i Allmänt,

14.00 22 april var det sagt att domen skulle komma. Klockan hann bli 15 innan jag fick möjlighet att ringa tingsrätten. Kvinnan i andra änden av luren frågade om jag ville att hon skulle läsa upp domen för mig, och jag sa ja.
 
- Ja få se, ja han döms för misshandel och får därför förlängd skyddstillsyn. Ditt skadestånd ogillas. Har du några frågor?
- Ja åklagaren yrkade ju på samhällstjänst. Döms han inte till det?
- Nej. Nej ingen samhällstjänst.
- Jaha. Ja tack så mycket då.
 
Den starkaste känslan när vi lagt på var förvirring. Han dömdes! Och det var ju det viktigaste, känslan av att faktiskt bli trodd! Så varför var jag inte sprudlande glad? Kanske för att det kändes som om detta blev ytterligare ett kvitto på att han kan bete sig hur han vill utan att behöva ta några konsekvenser. För konsekvenser blev det ju inga. Att ha 1 eller 2 domar för misshandel på sig gör väl ingen större skillnad. Och den där skyddstillsynen har han själv beskrivit att det är "att gå och fika med en ung kvinna en gång i månaden". Knappast något straff.Så pengarna bryr jag mig inte om (med våra hånfullt låga skadestånd i detta land) men hade han dömts till samhällstjänst hade det iaf blivit någon kännbar påföljd. Och han skulle dessutom då vara upptagen mer tid, tid som inte längre kunde ägnas åt att trakassera mig. 
 
Men ändå; Han blev dömd!

Kommentarer

Postat av: Minna

Publicerad 2015-04-24 16:47:24

Bra att han blev dömd, men det hade ju varit bra med en konsekvens. Hoppas han håller sig på mattan framöver...
Trevlig helg!

Svar: Tack!
ofredad.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela