ofredad.blogg.se

Jag är ett skolboksexempel av ett barn uppvuxet i en dysfunktionell familj präglad av alkoholmissbruk. Trots att mitt enda mål i livet var att inte gifta mig med en man som påminde om min pappa, var det precis vad jag gjorde. Psykisk misshandel, hot och utpressning blandades med gömda spritflaskor, rattfylleri och lögner i mitt eget äktenskap. Hösten 2013, efter att min make sagt att han skulle döda mig, bestämde jag mig slutligen för att lämna honom. Jag trodde att skilsmässan var min nyckel till frihet, men jag har insett att kampen är betydligt längre än så…

Nu har jag läst hela domen

Publicerad 2015-04-28 21:40:29 i Allmänt,

Igår äntligen fick jag domen och kunde läsa den i sin helhet. Och efter det kändes det lite bättre. Visserligen kvarstår fakta, han får inget straff, annat än förlängd skyddstillsyn. Men det framgår tydligt, och står till och med rakt ut, att de finner min version mer trovärdig än hans och att det är det händelseförloppet som ska ligga till grund för domen. Och det var ändå det viktigaste! Det står att T är skyldig till "misshandel som inte kan betraktas som ringa".
 
Att han inte behöver betala skadestånd beror på att jag trängt mig in i hans hem och att våldet jag utsattes för därför inte kunde anses som en kränkning. Dock var en av nämndemännen skiljaktig i denna fråga och ansåg att det ändå var en så pass grov kränkning att han borde fått betala skadestånd. Skönt att veta.
 
Jag har varit helt slut den senaste veckan, så nu ska jag sova!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela