ofredad.blogg.se

Jag är ett skolboksexempel av ett barn uppvuxet i en dysfunktionell familj präglad av alkoholmissbruk. Trots att mitt enda mål i livet var att inte gifta mig med en man som påminde om min pappa, var det precis vad jag gjorde. Psykisk misshandel, hot och utpressning blandades med gömda spritflaskor, rattfylleri och lögner i mitt eget äktenskap. Hösten 2013, efter att min make sagt att han skulle döda mig, bestämde jag mig slutligen för att lämna honom. Jag trodde att skilsmässan var min nyckel till frihet, men jag har insett att kampen är betydligt längre än så…

Så mycket brännmaneter i hans mail! (Hänvsining till Bridget Jones dagbok)

Publicerad 2015-08-12 22:59:53 i Allmänt,

Jag fick detta mail tidigare ikväll:
 
Blev det jobbigt för dig att barnen inte ville krama dig det första det gjorde? Lilla såg nästan rädd ut för dig. Men som en god vän sa.  Ja det tyder på att de är trygga hos dig. Dvs hos mig. Den gode vännen är Y. Ys fru ska dra.  Precis som du fick för dig att göra. Han e helt förtvivlad .förstår honom. Det är inte lätt att bli lämnad med 2 barn o allt. Ni kvinnor tänker inte så långt.
 
Jag drar till X i morrn och fiskar. Barnen skulle varit med och sovit i husvagn. Vingar försökt få ihop det men eftersom du är en så paragrafryttare och tänker på dig själv i första rum så känns det som att det va ingen idé att fråga om de kunde följa med.
 
Jag håller koll på hur mkt dagar du tar ut förresten. 
 
Han lyckas som vanligt trycka på en öm punkt. Vid överlämningen i måndags (efter pappas 2-veckorsperiod) reagerade inte Lilla alls som hon brukar, med glädje och komma rusande emot mig. Istället var hon väldigt avvaktande, och jag fick aktivt gå fram och krama henne. I vanliga fall kastar hon sig över mig. Och alla mammor blir nog oroliga när deras barn inte är som de brukar, som man känner dem. Men till skillnad från vad T tror gällde min oro honom. "Hur har hon haft det under dessa två veckor om hon kommer tillbaka sådan här?" Men så tänkte jag att jag kanske överreagerade, att det kanske var en normal reaktion på att vi varit ifrån varandra dubbelt så länge som normalt. Men så typiskt T att hugga på det betet direkt!
 
Att han tycker att vi kvinnor inte tänker är ingen nyhet. Vilken fin förebild det visar för våra döttrar....
 
Och jaha, det är jag som sätter mig själv i första rummet osv. Inga nyheter där heller.
 
Och ja, tack vare försäkringskassan vidriga regler har han fullständig makt över mig vad det gäller föräldradagar. Så fort han "inte är nöjd med mig" kan han återigen ta tillbaka sina dagar som han skrivit över på mig. Jag fattar inte att vi kan ha en system som är som gjort för att missbrukas av misshandlande föräldrar i en destruktiv relation. Det är nästan som om reglerna vore skrivna av just dem! Har man väl skrivit över dagar borde dagarna tillhöra den nya föräldern punkt slut. Men icke, makten ligger kvar hos den andra föräldern. Och det är snarare regel än undantag att män liknande T använder just dessa föräldradagar som utpressning.
 
Jag la idag ut en facebookstatus om att första dagens inskolning i förskoleklass gått bra. 2 minuter (!!!) senare hade jag ett mail från T:
 
Hörru inskolningen är väl inte denna vecka? Du vet Facebook kan du inte va hemlig ifrån.  Du har inte rätt att hänga ut mina barn på Facebook utan min vetskap
 
Han är sedan länge blockad på min Facebook, och jag har ändrat mina sekretessinställningar till att bara mina vänner ska se vad jag skriver. Och jag har försökt ta bort alla gemensamma vänner. Men på något sätt får han ändå reda på vad jag skriver. Men det är ett värdsligt problem, som Karlsson på taket skulle sagt!

Kommentarer

Postat av: Anneli

Publicerad 2015-08-12 23:58:31

Fullständig igenkänning på föräldradagshelvete -Hur. Tänkte. De. Där?
Om nästan exakt 9h sitter jag i Tingsrätten för muntlig förberedelse, i samma rum (och förmodligen mitt emot) den som gjort, och gör mitt liv till ett minfält.. Hur. Tänkte. De. Där?

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-08-13 20:57:29

Min lilla, C, reagerar på precis samma sätt när jag har varit borta ett tag, så jag tror det är en helt normal reaktion! Kram Jenny

Postat av: maria

Publicerad 2015-08-26 09:54:31

TV-serie söker par som ansökt om äktenskapsskillnad och som behöver kostnadsfri hjälp med att dela upp tex hus, hem, bohag, bil, husdjur och andra gemensamma ekonomiska tillhörigheter.

Skilsmässa och bodelning, vem får vad, hur delas det upp på ett rättvist sätt och vart vänder man sig för att få hjälp? Vad har du rätt till och vad har din partner inte rätt till? Hur mycket hamnar till slut prislappen av bodelningen på?
Även om man är överens om att gå skilda vägar kan processen fortfarande bli problematisk, känslomässigt påfrestande och dyr.


Hör gärna av dig till mig på mail så berättar jag mer.

MVH
Maria

Svar: Bodelningen är vi tack och lov klara med!
ofredad.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela