ofredad.blogg.se

Jag är ett skolboksexempel av ett barn uppvuxet i en dysfunktionell familj präglad av alkoholmissbruk. Trots att mitt enda mål i livet var att inte gifta mig med en man som påminde om min pappa, var det precis vad jag gjorde. Psykisk misshandel, hot och utpressning blandades med gömda spritflaskor, rattfylleri och lögner i mitt eget äktenskap. Hösten 2013, efter att min make sagt att han skulle döda mig, bestämde jag mig slutligen för att lämna honom. Jag trodde att skilsmässan var min nyckel till frihet, men jag har insett att kampen är betydligt längre än så…

5 år för att försöka döda sitt ex...

Publicerad 2015-07-07 21:52:01 i Allmänt,

Jag låste en artikel i Aftonbladet i helgen (brukar av princip aldrig läsa den tidningen, men nu blev det så) och hittade en artikel om en svensk idrottskvinna i 20-årsåldern.
 
Hon hade tagit tåget till Borlänge, expojkvännens stad, och lurat honom att träffa henne genom att säga att hon ville betala tillbaka de pengar hon var skyldig honom. När de träffades gick hon istället till attack med kniv. Mannen lyckas ta sig ur bilen, och kvinnan flyr i hans bil. När polisen tar henne har hon den blodiga kniven i handen och berättar att hon ville döda sin expojkvän. 1 juli kom domen. Hon får 5 års fängelse.
 
5 år?! Hon borde fått 50! Han hade tur, knivhuggen tog inte så djupt. Hade han haft otur hade knivhuggen träffat någon avgörande blodförsörjning, och då hade han inte överlevt. Precis i enlighet med hennes baksluga plan. Men nu hade han tur. Och hon fick 5 år... Hon har själv erkänt att målet var att döda honom. Varför ska hon då få ett mildare straff än om hon varit lite skickligare och lyckats med det hon ville?
 
Man skulle ju kunna fundera på om hon fick ett mildare straff för att hon är kvinna, men det tror jag absolut inte. I Sverige har vi så löjligt låga straff. Om alls några...
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela