ofredad.blogg.se

Jag är ett skolboksexempel av ett barn uppvuxet i en dysfunktionell familj präglad av alkoholmissbruk. Trots att mitt enda mål i livet var att inte gifta mig med en man som påminde om min pappa, var det precis vad jag gjorde. Psykisk misshandel, hot och utpressning blandades med gömda spritflaskor, rattfylleri och lögner i mitt eget äktenskap. Hösten 2013, efter att min make sagt att han skulle döda mig, bestämde jag mig slutligen för att lämna honom. Jag trodde att skilsmässan var min nyckel till frihet, men jag har insett att kampen är betydligt längre än så…

Granskad under lupp

Publicerad 2015-07-18 22:57:38 i Allmänt,

Nu har jag varit frånvarande från bloggen igen en stund, och det av angenäma orsaker. Det första är något som drabbar de flesta av oss i dessa tider: SEMESTER! Och även om vädret inte visat sig från sin bästa sida, och barnens humör (åtminstone idag) inte heller varit på topp, så är det underbart. Jag befinner mig i mina föräldrars stuga mitt ute på landet. Här är väldigt primitivt, men åh så fin natur. Vi har utsikt över en liten dal med kossor på grönbete, omgivet av skog. Även den mest oroade själ skulle bli avslappnad av sådana vyer! Och internetuppkopplingen är det si och så med. Vilket också bidragit till frånvaron av blogginlägg.
 
En annan bidragande orsak är att mina barn välte ut en kaffekopp på min lapptopp, så den gick i graven. Klantigt av barnen att välta ut den, men ännu klantigare av mig att ha en kaffekopp bredvid min dator, med barnen i närheten. Surt, men sådant som händer!
 
Sen finns det ytterligare en angenäm orsak, det har kommit in en ny man i mitt liv, H. Det är fortfarande väldigt tidigt, och alldeles för tidigt att kunna säga hur långvarig han kommer bli i mitt liv. Vi har setts tre gånger. Vi hade en första dejt på en restaurang i stan. I vanliga fall brukar jag efter ungefär 15 minuter börja fundera på en ursäkt att avbryta dejten. Det gjorde jag inte denna gång. Tiden flög iväg! Och trots att vi sågs kl 19, hade midnatt passerat innan vi bröt upp. Jag avslutade med att tacka honom för den bästa första-dejt jag nånsin haft, och han svarade detsamma. En kyss, sen skildes vi åt. Han hade klarat flera av mina misshandlande-män-fällor. Han har en bra relation till sin exfru. Det brukar sällan misshandlande män ha. Han hade inga som helst problem att prata om sina eller mina ex, ingen våldsam svartsjuka så som T alltså. Och i övrigt verkade han bara alldeles normal! Och det verkade han under våra nästkommande två dejter också. Och nu är vi ofrivilligt åtskilda under flera veckor pga krockande semesterplaner. MEN, det kommer ju alltid ett men... jag tror att jag överreagerar men idag på telefon så frågade han vart min profilbild var tagen. Jag svarade som det var, på en bar på Mallorca.
- Ja jag tyckte det var en bar. Men ja, det spelar ingen roll...
 
Det var inte många ord, och jag kan ha uppfattat det fel då linjen inte var den bästa, MEN kunde man ana ett spår av ogillande? Även om det inte alls var säkert fick jag plötsligt en olustig känsla, en väldigt välbekant känsla. Och en ännu jobbigare insikt följde. "Jag kommer aldrig bli som förr. Jag kommer aldrig vara lika öppensinnad och tillitsfull. Jag kommer alltid vara "på-min-vakt" i början av en ny bekantskap." Och den insikten tyckte jag inte alls om. Tänk om det slår över så jag blir den kontrollerande galne partnern? Så som T redan påstår att jag är? Men nej, dit är det långt kvar. Och jag kanske inte önskar att jag vore fullt så naiv och godtrogen som pre-T, men ändå. Jag vill inte gå och väga varje ord min nya uppmärksamhet säger i en våg av guld. Tiden lär ändå utvisa hur det är i just detta fall. Och kanske stupar det på helt andra, "normala" orsaker. Men tänk OM....

Kommentarer

Postat av: LiliRose

Publicerad 2015-07-27 23:01:04

Vad är det som inte spelar roll? Att du var på en bar, att din profilbild är från en bar, att du var på Mallis???

Mysko.. Och att du reagerade underligt på det tycker jag är ganska bra. Du är uppmärksam. Känner du dig tillräckligt tillfreds med honom så borde du kunna fråga varför han sa så, tycker du att det känns jobbigt och orolig för hur han kommer reagera är det en lite red flag.. eller iallfall gul.. det tar ju ett tag att vänja sig vid vanliga snälla män också.

Kram

Svar: Precis! Man blir ju helt snurrig av att vända och vrid på allt hela tiden! H erbjöd sig att hämta mig på flygplatsen, och då diskuterade jag min oro med en av mina nyfunna vänner i Frankrike, och berättade även om dejten som ville skjutsa mig på fest redan dagen efter att vi sågs. "Fast det är ju en helt annan sak! Att hämta dig på flygplatsen är bara gulligt!" tyckte vännen, så jag bestämde mig för att också tycka det. Men dessa ständiga tvivel...
ofredad.blogg.se

Postat av: LiliRose

Publicerad 2015-08-10 17:42:42

Precis. Det tar nog lite mer tid för att vi ska bli lugna med andra män på ett naturligt sätt iallafall. Vi kanske kan flirta etc men att ha ett riktigt förhållande är fasiken svårt. Man funderar på om de verkligen menar saker och om de vill ha nåt i gengeld.

Det är en resa det är helt klart. Jag har väl lärt mig med min egen resa att det hela tar tid och om man hittar någon som är villig att ge en tid och kärlek så är det nog på riktigt. Falla pladask in i kärleken kommer jag nog aldrig kunna göra då det finns alldeles för många what if's i mitt huvud fortfarande. Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela