ofredad.blogg.se

Jag är ett skolboksexempel av ett barn uppvuxet i en dysfunktionell familj präglad av alkoholmissbruk. Trots att mitt enda mål i livet var att inte gifta mig med en man som påminde om min pappa, var det precis vad jag gjorde. Psykisk misshandel, hot och utpressning blandades med gömda spritflaskor, rattfylleri och lögner i mitt eget äktenskap. Hösten 2013, efter att min make sagt att han skulle döda mig, bestämde jag mig slutligen för att lämna honom. Jag trodde att skilsmässan var min nyckel till frihet, men jag har insett att kampen är betydligt längre än så…

"Jag vill bara ha tyst och lugnt"

Publicerad 2015-06-28 15:34:22 i Allmänt,

Jag har börjat kolla på en serie som heter "Mordet" på TV3play.se. Varje avsnitt handlar om ett mordfall som skett i Sverige, och där mördaren åkt fast, så man har en ganska klar bild av vad som egentligen hände. Programmet bygger på förundersökningsmaterial, intervjuer med anhöriga och delar av autentiska förhör med misstänkta och vittnen spelas upp.
 
I ett av avsnitten är det ett ungt par (sambos) som börjar bråka med varandra, om ganska vardagliga saker. Bråket eskalerar, de går till verbala attacker på varandra, duschdraperistången rivs ner, en prydnadsstaty far i golvet och går i tusen bitar. Mannen tar då stryptag på sin partner och trycker upp henne mot väggen. Efter ett tag släpper han och hon ramlar ihop på golvet, men lever tydligen fortfarande för hon rör sig. Mannen sätter sig då ner, tar ett nytt stryptag och den här gången släpper han inte förrän allt liv runnit ur hennes kropp..
 
I det autentiska förhöret med mördaren frågar polisen vad han tänkte under tiden han ströp sin sambo, och hans svar fick blodet att isa i min ädror!
- Att jag ville ha tyst. Att jag ville ha lugn. Vilket var ett ganska underligt svar medtanke på att flickvännen då redan var medvetslös och uppenbarligen tyst. Och exakt de orden har T använt flera gånger! Och jag har aldrig fattat vad han menat, eftersom han kunde säga det när allt var tyst och lugnt, eller mitt i ett gräl han startat helt utan rimlig anledning. En gång sa han exakt så till sin svägerska (en mycket klok kvinna). Hon svarade då:
- Men T, det är inne i ditt huvud du måste få lugnt och tyst. Det är DÄR kaoset är. Runtomkring dig är det redan lugnt...
 
Och direkt hon sa det förstod jag hans yttrande på ett nytt sätt. Så var det såklart, kaoset han ville tysta var inom honom. Så var det för T, och så var det antagligen för Nathalie Johansens mördare. Den uppenbara följdfrågan blir ju då, hur långt är T beredd att gå för att "ha lugnt och tyst"?
 
Absolut inte lika långt som mördaren, tror och hoppas jag verkligen. Å andra sidan trodde jag aldrig han skulle misshandla mig fysiskt heller...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela