ofredad.blogg.se

Jag är ett skolboksexempel av ett barn uppvuxet i en dysfunktionell familj präglad av alkoholmissbruk. Trots att mitt enda mål i livet var att inte gifta mig med en man som påminde om min pappa, var det precis vad jag gjorde. Psykisk misshandel, hot och utpressning blandades med gömda spritflaskor, rattfylleri och lögner i mitt eget äktenskap. Hösten 2013, efter att min make sagt att han skulle döda mig, bestämde jag mig slutligen för att lämna honom. Jag trodde att skilsmässan var min nyckel till frihet, men jag har insett att kampen är betydligt längre än så…

En alldeles ovanligt lugn helg

Publicerad 2015-10-11 21:13:03 i Allmänt,

Idag loggade jag in på mailen för första gången på flera dagar, och jag möttes av...alldeles normala vanliga mail!
Jag bestämde mig till och med för att svara på hans mail, också i vänlig ton. Bara berätta lite om vår vecka, att tjejerna mår bra inför överlämning imorgon osv. Inte för att jag för en sekund tror på att hans goda humör kommer hålla i sig. Men för att ändå visa att det är en sådan kontakt jag hoppas att vi någon gång i framtiden kommer kunna upprätthålla. Även om det just nu bara är ett tillfälligt gästspel. Förlåt om jag låter pessimistisk. Det är jag inte. Jag är bara realistisk. 
 
En komplicerande faktor i detta med mailterrorn är ju att jag missar andra viktiga mail. Jag har skaffat en annan mailadress också, som han inte har kännedom om. Så tanken är att jag ska använda den till allt utom T. Mu har jag varit lite lat med att börja använda min nya mail. Men jag kan ju inte heller använda den i vissa sammanhang, t.ex i maillistor angående barnen där även T finns med. Då skulle han ju få kännedom om min nya mail, och så skulle det vara helt ogjort... Det går ju att skicka mail till listor så att man inte ser varandras mailadresser, men de flesta skickar fortfarande öppet. Detta gjorde att jag helt missade ett mail i veckan om att Storas ena fritidsaktivitet var inställd. Nu var det fler än jag som missade det, eftersom mailet skickades samma dag (de räknar tydligen iskallt med att alla har en smart-phone med mailapp så att nya mail plingar till med en gång. De räknar inte med att man pga en galen exmake varit tvungen att avinstallera appen för att få vara ifred åtminstone på jobbet).
 
En annan sådan sak är telefonsamtal från läkare, som blockas eftersom jag har dolt nummer blockat på min telefon för det mesta.
 
Men nu ska jag inte klaga, det har varit en skön vecka, och äntligen börjar jag komma lite i ordning i nya lägenheten. Och jag älskar den!

Kommentarer

Postat av: Carola

Publicerad 2015-10-19 13:39:40

Tänk om folk visste hur mycket vi går miste om eller som blir mer komplicerat bara för att vi har de erfarenheter vi har på grund av våra ex.

Precis som du känner jag väldigt mycket igen mig i att missa viktiga samtal från dolt nummer.

Men jag har också tvingats få skyddade personuppgifter och det är väldigt begränsande. Exempelvis så kan man inte ha e-legitmation, vilket ställer till det eftersom man inte kan kolla på Försäkringskassan, Skatteverket och liknande sajter. Det är också svårare att begära ut handlingar och liknande eftersom det tar tid att identifiera att det verkligen är jag som ringer ett visst företag eller myndighet. Sånt tar tid och energi och får mig att känna mig som att det är jag som blir straffad, fastän det egentligen är mitt ex som har gjort fel.

Svar: Sänder all styrka till dig! Kan bara tänka mig vad trögrott allt måste bli då! Samhället är inte anpassat efter våra underliga förutsättningar och precis som du skriver känns det som att det är offret som får ta straffet i många fall....Kämpa på! Kram
ofredad.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela