ofredad.blogg.se

Jag är ett skolboksexempel av ett barn uppvuxet i en dysfunktionell familj präglad av alkoholmissbruk. Trots att mitt enda mål i livet var att inte gifta mig med en man som påminde om min pappa, var det precis vad jag gjorde. Psykisk misshandel, hot och utpressning blandades med gömda spritflaskor, rattfylleri och lögner i mitt eget äktenskap. Hösten 2013, efter att min make sagt att han skulle döda mig, bestämde jag mig slutligen för att lämna honom. Jag trodde att skilsmässan var min nyckel till frihet, men jag har insett att kampen är betydligt längre än så…

När dimman plötsligt lättar...

Publicerad 2016-11-06 21:36:41 i Allmänt,

Jag har precis kommit hem från ett ACA-konvent som varit hela helgen. Och jag är fullständigt slut! Det har varit så fruktasnvärt jobbigt, men nyttigt. Underbart och vackert och fullkomligt vidrigt på en och samma gång. Eftersom min dator inte ville sammarbeta med hotellets wifi kommer helgens alla inlägg nu i efterhand istället. Detta skrev jag lördag morgon kl 06 (ska man nu vakna så onödigt tidigt kan man ändå göra något vettigt av tiden):
 

Jag är på ACA-konvent i Sundsvall över helgen. Igår hade vi inledningsmöte, och redan nu är jag full med nya insikter och aha-upplevelser! Helt otroligt hur något jag gått och grubblat på i över 2 månader, som verkat helt obegripligt och utan all rim och reson, av en enda mening plötsligt kan klarna totalt! Som ett 1000-bitarspussel där alla bitarna har legat i en enda röra, utan att någon passat ihop med någon, till att alla bitar fallit på plats till en begriplig helhetsbild, i ett enda andetag...

Därmed inte sagt att problemet i sig gått upp i rök, men det blir iaf lättare att hantera verkligheten när man vet hur den ser ut. Så vad var den förlösande meningen? Jo:

"Men varför ägna sig åt destruktiva beteenden? Jo, för att då stänger man av, då trycks off-knappen in och livet blir mer hanterbart"

Ok då, det var 2 meningar, men ändå, en andemening. Och det är precis det som händer! Och det jag strävar efter, att få trycka in den där efterlängtade off-knappen! Och det är därför som jag upplever att jag tappar makten över mitt eget beteende, för så snart jag fått se skymten av en off-knapp så tappar allt annat betydelse; att jag sårar andra människor, att jag sårar mig själv, att jag skadar min hälsa och kanske min ekonomi, ingenting kan mäta sig med möjligheten att få trycka in off-knappen! Det är som en drog, likt en heroinist som omöjligt kan låta en fylld spruta ligga orörd har jag hittills aldrig klarat att motstå en off-knapp.

Att jag inte sett detta tidigare, så som jag grubblat vänt och vridigt för att förstå varför jag ägnat mig åt olika typer av destruktiva beteende de senaste 20 åren av mitt liv. Men jag tror att det här med insikter är självreglerande på något sett. Skulle alla insikter komma samtidigt så skulle det bli ohanterbart, därför portioneras de ut och dyker upp då och då när mottagaren är redo. Eller nåja, någotsånär redo. Och ibland behövs en yttre trigger, en händelse, en berättelse, ord eller något annat. Nu var jag tydligen redo för nästa nivå av insikt, och min trigger var orden på ACA-mötet.

Just nu känner jag mig hoppfull. Det kommer inte bli lätt att stå emot nästa gång en off-knapp skymtar förbi, men nu när jag vet vad jag kämpar emot, vad som är min inre drivkraft, är jag inte chanslös iaf. Innan var min känsla " jag tycker inte om det jag gör och jag fattar inte varför jag gör det, så hur ska jag då kunna sluta?". Och då har jag hatat mig själv innerligt, att inte kunna låta bli att göra något skadligt utan att det finns någon vinst med det, vem är så dum? Jo jag! Men nu förstår jag mig själv (på den här punkten). Och kanske kanske kan jag då också förlåta mig själv en dag...

Kommentarer

Postat av: Jag fick en idé

Publicerad 2016-11-07 08:42:53

Jag vet inte varför men jag tycker du skulle göra en lista på dina destruktiva beteenden. Då vet du när du trillar dit. Och så känns det som om man gör något när man gör listan. Och sen kanske du kan titta på listan och se att det kanske finns saker som är lite mindre allvarliga än andra och så kanske du kan ha lite överseende med dig själv och tycka om dig själv som du är. Andra gör det....

Svar: Tack för dina fina ord! Ett av ledorden i Al-anon (anhöriga till alkoholister) är "Det viktigaste först" och jag kanske borde leva efter den devisen...
ofredad.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela