ofredad.blogg.se

Jag är ett skolboksexempel av ett barn uppvuxet i en dysfunktionell familj präglad av alkoholmissbruk. Trots att mitt enda mål i livet var att inte gifta mig med en man som påminde om min pappa, var det precis vad jag gjorde. Psykisk misshandel, hot och utpressning blandades med gömda spritflaskor, rattfylleri och lögner i mitt eget äktenskap. Hösten 2013, efter att min make sagt att han skulle döda mig, bestämde jag mig slutligen för att lämna honom. Jag trodde att skilsmässan var min nyckel till frihet, men jag har insett att kampen är betydligt längre än så…

Men om man inte ska fly- vad ska man göra då?

Publicerad 2016-11-01 20:55:32 i Allmänt,

Så jaha, jag ägnar mig fortfarande åt en hel uppsjö destruktiva bettenden för att fly från verkligheten, fly från mig själv. Och det vill jag sluta med. Men hur i allsindar ska man stå ut? Hur ska man klara att inte fly när just fly är det enda man vill?
 
Idag hos terapeuten gjorde vi en lista på alternativa beteenden att ta till när ångesten kommer krypandes:
1. Ringa en vän
2. Jogga
3. Blogga
4. Lyssna på musik
5. Ta ett bad
6. Andningstekniker.
 
Jag svarade lite tjurskalligt att ringa en vän är det absolut sista jag känner för i dessa stunder. Då svarade terapeuten att vi inte pratade om vad jag "vill" utan vad jag "ska" göra. Låter löjligt självklart men det var ändå en liten ahaupplevelse. Just i dessa stunder ska jag inte följa min vilja, utan göra det som jag vet är bra för mig. I vissa fall kan dessa två alternativ innebära samma sak, men så är inte fallet när nedstämdheten slår till.
 
Orkar inte skriva mer nu, men jag lägger in en dikt av Stefan Gunnarsson, så himla fin. Om man ändå kunde tro på den också...

Kommentarer

Postat av: Nelli

Publicerad 2016-11-02 00:03:30

Känner igen mig fullständigt 💔
..och det gör förbannat jävla ont

Svar: Visst gör det!! Klarar du av att inte fly?
ofredad.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela