ofredad.blogg.se

Jag är ett skolboksexempel av ett barn uppvuxet i en dysfunktionell familj präglad av alkoholmissbruk. Trots att mitt enda mål i livet var att inte gifta mig med en man som påminde om min pappa, var det precis vad jag gjorde. Psykisk misshandel, hot och utpressning blandades med gömda spritflaskor, rattfylleri och lögner i mitt eget äktenskap. Hösten 2013, efter att min make sagt att han skulle döda mig, bestämde jag mig slutligen för att lämna honom. Jag trodde att skilsmässan var min nyckel till frihet, men jag har insett att kampen är betydligt längre än så…

Vuxna-barn-vecka

Publicerad 2017-01-23 22:12:56 i Allmänt,

Just nu befinner jag mig i södra Sverige på en Vuxna-barn-vecka. Jag skrev ett långt inlägg på planet ner igår, om hur nervös jag var och att jag inte visste vad jag skulle förvänta mig, men lyckades inte publicera det.
 
Nu har den första av 5 dagar gått, så nu börjar jag få ett hum om vad jag gett mig in på. Och det är svårt att sätta ord på, så jag tänker inte ens försöka.
 
Som kvällsuppgift skulle vi skriva ner våra negativa minnen vi har av upplevelser med våra föräldrar, både missbrukaren och den medberoende. Jag trodde jag skulle sitta uppe hela natten och skriva, att det skulle finnas hur mycket som helst att klottra ner. Men det visade sig att jag bara kom på en handfull minnen, och bara ett minne som var från innan jag fyllde 10år! Vad i allsindar beror det på? Att allt var frid och fröjd innan dess? Nej, tyvärr inte. Jag minns känslorna (och det var allt annat än frid), men jag minns inte de konkreta händelserna. Hur kan det vara så? Blockering? Avstängning? Jag vet inte. Men 10 år kan ju inte bara vara borta! Nu får jag ta fram mitt block igen och fundera vidare...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela