ofredad.blogg.se

Jag är ett skolboksexempel av ett barn uppvuxet i en dysfunktionell familj präglad av alkoholmissbruk. Trots att mitt enda mål i livet var att inte gifta mig med en man som påminde om min pappa, var det precis vad jag gjorde. Psykisk misshandel, hot och utpressning blandades med gömda spritflaskor, rattfylleri och lögner i mitt eget äktenskap. Hösten 2013, efter att min make sagt att han skulle döda mig, bestämde jag mig slutligen för att lämna honom. Jag trodde att skilsmässan var min nyckel till frihet, men jag har insett att kampen är betydligt längre än så…

Inget svar när man behöver det...

Publicerad 2016-02-21 09:22:03 i Allmänt,

I måndags var jag så arg att jag tuggade fradga. Lilla var sjuk och T hade försökt tvinga mig att vabba på måndagen, men jag vägrade eftersom vårt avtal säger att den som har barnen på morgonen (i detta fall han) ska vabba. Men jag stod på mig, och tillsist svarade han att jag kunde hämta henne vid fem istället. Men han var såklart tvungen att lägga till att jag var en värdelös mamma som tyckte dte var viktigare att jobba än att ta hand om mitt sjuka barn....
 
PÅ måndag smsade jag och frågade: 1. Om stora också var hemma eller om hon skulle hämtas på fritidsoch 2. Om Lilla hade feber idag med.
 
Jag fick till svar: Vem vet? Den som ringer får svar...
 
Inte ens de enkla frågorna kunde han svara på. Makt och kontroll. Tvinga mig att ringa honom mot min egen vilja, det är viktigare än att säta barnen först. Nåväl, jag tnkte inte låta honom vinna, jag lät bli att ringa och tänkte att det får väl visa sig. Han brukar hålla båda barnen hemma om ett är sjukt, så jag bestämde mig för att chansa på det. Och huruvida Lilla hade feber eller inte skulle jag få undersöka själv. Det hade ju varit trevligt att kunna förbereda mitt jobb i förväg på att jag skulle vabba på tisdagen om hon fortfarande hade feber. Men nåväl, även mitt arbete fick väl anpassa sig efter mi exmakes nycker...
 
Men gissa om jag kände mig som en idiot när jag plingade på Ts hus kl 17 och inte visste om jag skulle mötas av ett eller två barn? Först öppnade han inte, och jag började få magknip och minnesbilder från första halvåret efter separationen dök upp. Då han vägrat öppna och jag vid två tillfällenen fått ringa socialjouren och polisen. Skulle det hända igen, hade vi ändå inte kommit förbi den fasen iaf? Tänk om han ändå lämnat lilla på dagis, trots att hon borde varit hemma? Jag tog upp mobilen och ringde dagis. Jag kände mig återigen som en komplett idiot när jag sa
- Hej, detta är Lillas mamma. Är hon där idag?
(Vad är det för mamma som inte har koll på om hennes dotter är på dagis eller inte?!)
-Nej hon har varit sjuk idag, svarade fröken med vänligt tonfall och precis då öppnades dörren till huset. Det hade då gått ca 5 min sen jag först ringde på, men det förklarade T med att han och båda barnen somnat. Av hans sömndruckna uppsyn att dömma talade han sanning. Och vad skönt, då var Stora också där iaf. Jag fick gå in, väcka dem, packa in i bilen och köra hem. Och Lilla var brännhet. Innan vi åkte frågade T Stora om hon vile ha med sig av hans lasagn, varpå stora skrek JAAAAA. Och T gav mig en form med lassagne för 6 vuxna personer. Han skickade också med ett glasspaket. 
 
"Han avväpnar mig med en j-la lasagne! Hur ska jag nu kunna skälla ut honom via mail ikväll för att han inte svarat på mitt sms?". När man läser om misshandlande män så är en stor viktig del av deras agenda att skapa förvirring. Och det är T expert på. Det vore så mycket enklare om han alltid vore en idiot! Men just när jag är som argast gör han något till ynes jättesnällt...
 
De följande dagarna fick jag en mängd sms där han frågade om han skulle komma förbi med frukt. Jag svarade att vi hade så det räckte. Vid ett tillfälle ringde han. Jag svarade inte. 2 min senare ringer han på dörren istället. Kontroll. Och frågar om jag vill ha barnens gummistövlar som blivit kvar hos honom. Eftersom det var -13 ute så sa jag att det inte behövdes, men om han hade dem i bilen kunde jag ändå ta dem. Det hade han inte. Men han kunde komma förbi med dem vid annat tillfälle. Kontroll...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela