ofredad.blogg.se

Jag är ett skolboksexempel av ett barn uppvuxet i en dysfunktionell familj präglad av alkoholmissbruk. Trots att mitt enda mål i livet var att inte gifta mig med en man som påminde om min pappa, var det precis vad jag gjorde. Psykisk misshandel, hot och utpressning blandades med gömda spritflaskor, rattfylleri och lögner i mitt eget äktenskap. Hösten 2013, efter att min make sagt att han skulle döda mig, bestämde jag mig slutligen för att lämna honom. Jag trodde att skilsmässan var min nyckel till frihet, men jag har insett att kampen är betydligt längre än så…

Finns det ett slut på detta?

Publicerad 2014-03-25 21:32:42 i Allmänt,

Alla som stöttar mig (och ni är många!) är övertygade om att det gör det. Och min väninna som jag nämnde förut, hennes våldsamma X har hittat nya offer och gör sig bara påmind i hennes liv då och då. Men ändå tvivlar jag. Jag måste tro att det kommer bli bättre för att orka, men innerst inne är jag inte så säker. När det fullständiga kaoset bröt ut talade jag om att jag hoppades att ”poletten skulle trilla ner” hos Honom. En kär vän, och en klok sådan sa: Jag är rädd att det inte finns någon polett. Jag svarade: Det är klart det gör. Det måste det göra! Men nu, ett halvår senare är jag övertygad om att vännen hade rätt. Han kommer aldrig någonsin i hela sitt liv förstå. Mitt hopp står till att han en dag tröttnar. Och jag är övertygad om att jag skulle få det lättare om han träffade en ny, men ändå kan jag inte önska det. Jag kan inte önska någon annan kvinna in i hans våld.

När nyheten om vår separation spreds fick jag ett långt sms från hans senaste X. Hon sa att hon var så himla ledsen att hon inte varnat mig för honom, men att han kunde ju vara så charmig och snäll i början så jag hade nog ändå inte trott henne. Först tänkte jag också det, varför varnade hon mig inte?! Men sen insåg jag att hon hade rätt. Skulle den där söta, lite småblyga killen som spontant kom med rosor en helt vanlig vardag vara en demon? Han som aldrig valde polarna framför mig? Han som alltid hellre kröp ner i soffan och myste med en kopp te än att dricka öl på krogen? Och Han hade ju berättat vilket psykfall hon var, klart hon ville smutskasta Honom…

Men för att återvända till rubriken, blir det nånsin bättre? Jag vill tro det, men än har det inte blivit det.

Kommentarer

Postat av: Helena

Publicerad 2014-10-20 10:32:14

Jo..... När jag kontaktade mitt ex f.d. sambo och jag frågade om han varit likadan mot henne sa hon: 'Ja, vad tror du? Det är klart att han var.' Och henne hade han snackat så mycket skit om att jag ville inte ha med henne att göra, stod demonstrativt och vände mig bort när vi råkade på varandra på stan och han artigt pratade en stund. Så råkade jag ensam möta henne i en situation där jag inte kunde fly, var tvungen att prata med henne. Och upptäckte att hon var jättetrevlig och hade humor! Eftersom jag och exet hade fått barn trodde hon att han hade ändrat sig, så det var nog en lättnad för oss båda att lära känna varandra och jämföra erfarenheter. Men om hon försökt varna mig tidigt hade jag nog tyvärr inte lyssnat. Och jag har tänkt på hur jag ska göra om han träffar någon ny - ska jag försöka varna? Kommer hon ens släppa mig tillräckligt nära för att jag ska kunna prata med henne? Jag vet ju hur skicklig han är i att styra människor.

Svar: Precis de är ju verkligen duktiga på det de gör, att manipulera och lura människor. Men jag hade gärna velat ha en varning, så när hanns nyas mobilnummer dök upp (han ringde mig från hennes mobil) tyckte jag det var min plikt att göra ett försök iaf.
ofredad.blogg.se

Postat av: Helena

Publicerad 2014-10-20 11:04:31

Det är snart 6 år sedan vi separerade och vi håller på än..... Väldigt hemskt, men sant. Barnen är nästan 12 och 7 1/2.

Jag har mot alla odds äntligen lyckats få ner umgänget/"boendet" från varannan vecka till to-må för yngsta och fr-må för äldsta. Men eftersom äldsta rymmer, så har han inte varit hos sin far sedan i vintras. Så då har jag såklart blivit stämd och riskerar vite på många tusenlappar om jag inte "lämnar över" honom. En stark och beslutsam pojke som är nästan lika lång som jag.... Vad det har koncentrerats ner till nu är: Hoten om självmord om han tvingas till pappa, är de på riktigt eller inte? Soc sitter triumferande och säger att "BUP har bedömt att de inte är på riktigt, så då kan han åka till pappa". Så bekvämt för er då. Nu råkar det vara så att jag inte är beredd att chansa, för det är mitt BARN det handlar om. Hela meningen med mitt liv. Tänk om BUP bedömt fel.... Sonen hade fått nog av pappa redan när jag var gravid med lillasyster. HAN var alltså först med att vilja ha skilsmässa! Senaste soc-tanten tror ändå att det kom från mig, för HENNES mamma var arg på HENNES pappa under hela HENNES uppväxt. Så vid 45 års ålder fick hon äntligen för första gången sedan hon var bebis träffa sin älskade pappa, så hon "fick ihop bilden". Jag kräks......

Svar: Nej fyyy vad arg jag blir! Utöver allt vi får stå ut med ska vi dessutom kriga med soc!? Och det första jag tänker när jag läser det inlägg är; Spelar det någon roll för umgänget om han tänker göra allvar av sitt hot? Att han tycker det är så hemskt att vara med pappa att ens tanken på självmord dykt upp, borde inte det vara nog?! Är det inte en varningssignal nog? Och att soctanten låter sitt personliga drama påverka hennes profesionella (?) hantering av ett fall är ju helt vidrigt! Men tyvärr inte ett dugg förvånande. Önskar dig verkligen lycka till i din kamp!
ofredad.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela