ofredad.blogg.se

Jag är ett skolboksexempel av ett barn uppvuxet i en dysfunktionell familj präglad av alkoholmissbruk. Trots att mitt enda mål i livet var att inte gifta mig med en man som påminde om min pappa, var det precis vad jag gjorde. Psykisk misshandel, hot och utpressning blandades med gömda spritflaskor, rattfylleri och lögner i mitt eget äktenskap. Hösten 2013, efter att min make sagt att han skulle döda mig, bestämde jag mig slutligen för att lämna honom. Jag trodde att skilsmässan var min nyckel till frihet, men jag har insett att kampen är betydligt längre än så…

Inga papper från skolan

Publicerad 2015-06-27 10:42:00 i Allmänt,

Eftersom Stora ska börja förskoleklass till hösten var det ett föräldramöte i maj. Kallelsen skickades bara till pappan eftersom barnen är skrivna där, men en omtänksam mamma till en av Storas vänner berättade det för mig, så jag kunde gå dit. Väl där pratade jag med fröknarna om hur viktigt det var att all information skickas till både pappan och mig eftersom han inte förmedlar någon information alls till mig. De bemötte mig med vad jag upplevde som förståelse och medkännande, det var som om de förstod vilken ravin av händelser som ligger bakom ett sådant kort uttalande. Och de lovade se till att även jag fick informationen.
 
I förra veckan hörde samma mamma av sig igen och berättade att de nu fått kallelse till det individuella samtalet som skulle vara vid skolstart. Tror ni jag fåt något brev?! Nej, då, inget brev här inte! Och om det nu är så svårt att ordna att jag också ska få papprena, stå då inte och lova att jag ska få det!!
 
Jag blir så less! Hur svårt kan det vara?! Och vad som gör mig ännu mer less är att jag inser att detta är bara början av något jag kommer få kämpa med under barnens hela skolgångar...

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-06-28 10:11:31

Känns igen. Fast i mitt fall var det oftast fråga om att jag förväntades förmedla information till pappan som är umgängesförälder varannan helg. Då det är fullständigt omöjligt att göra utan att få ytterligare sju problem man inte hade tidigare och inte kunde ana sig till att man ens kunde få, så vägrade jag. Enligt skollagen har förskolan/skolan en SKYLDIGHET att självmant förse båda vårdnadshavarna med samtlig information om någon av vårdnadshavarna önskar det. Mitt tips är att du ringer direkt till rektorn/chefen för verksamheterna där dina barn går. Ja, jag vet att man inte ska behöva, men har man ett ex "med särskilda behov och en väldigt liten hjärna" så blir man tvungen.. Kram!

Svar: Precis! Känner så igen mig i det du skriver!
ofredad.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela