ofredad.blogg.se

Jag är ett skolboksexempel av ett barn uppvuxet i en dysfunktionell familj präglad av alkoholmissbruk. Trots att mitt enda mål i livet var att inte gifta mig med en man som påminde om min pappa, var det precis vad jag gjorde. Psykisk misshandel, hot och utpressning blandades med gömda spritflaskor, rattfylleri och lögner i mitt eget äktenskap. Hösten 2013, efter att min make sagt att han skulle döda mig, bestämde jag mig slutligen för att lämna honom. Jag trodde att skilsmässan var min nyckel till frihet, men jag har insett att kampen är betydligt längre än så…

Stå på dig Margot Wallström!!

Publicerad 2015-03-12 21:32:14 i Allmänt,

Jag är inte socialdemokrat, men efter den senaste veckan funderar jag på att bli. Tänk vilken storm Margot Wallström orsakat, och vad har hon gjort? Stått upp för att vårt land inte accepterar lagar som bryter mot mänskliga rättigheter. Protesterat mot att ett land halshugger sina medborgare. Heja Margot!! (Ska passa på att påpeka att jag inte är särskilt väl insatt i politik.)
 
Bland kritikerna höjs röster om förlorad export (eeehhh hallå, acceptera halshuggningar för att få sälja tetrapack?) att Sverige mister sin "internationella respekt" (vi borde vunnit respekt av andra länder med liknande värdegrunder, och att förlora respekten av länder som tillämpar Sharialagar, är det verkligen en förlust?) Kritiker har också kallat hennes uttalande klumpiga och menat att man kan väl tycka så, men man behöver inte säga det. Det blir ju lite obekvämt när det har sagts högt. Elefanten i vardagsrummet, alla ser den men ingen låtsas om den.
 
Även om det handlar om helt olika dimensioner, så tycker jag detta påminner så mycket om min situation med T. Så många runt oss som inte vill (läs vågar) ta ställning, utan väljer att inte säga det obehagliga men uppenbara. Som gömmer sig bakom klyschor som "det är inte ens fel när två bråkar". Som ska vara neutrala, hur man nu kan vara neutral i en situation mellan ett brottsoffer och en våldsutövare. Men vad har då detta med Margot att göra? Jo, hon har tagit ett steg ur den gråa massan, stuckit ut hakan och sagt det alla med en gnutta självrespekt borde ha sagt. Jag önskar att fler vågade göra som hon! Och om vi förlorar 1% i exportinkomster, så må så vara. Men vi (=Margot) har stått upp för det vi står för, och inte sålt vår själ till djävulen!

Kommentarer

Postat av: Maria

Publicerad 2015-03-13 08:18:12

Jag håller med, med det förbehållet att jag hörde Marianne Laanatza I studio 1 den 11 mars (ca 17 minuter in) och det hon säger är mycket intressant: hon menar att Saudiarabien inte är sura för att Margot ville hålla talet och säga nåt om mänskliga rättigheter, de är sura för att de inte uppmärksammas för att reformer för mänskliga rättigheter de har genomfört de senaste åren. Det är t.ex. tydligen så att politiken inte har inflytande över domstolarna som är religiösa, så de (politikerna/kungen) har hittat på att man måste har juridisk utbildning OCKSÅ för att få bli anställd I domstolarna för att påverka på det sätt de kan. Sådana reformer tar tid och nu är de sura för att vi inte känner till sånt. Vi känner inte till en massa saker, som att kvinnans egendom är hennes privata (får ej gå till familjen, den försörjer mannen), att mer än 50 % av alla företag ägs av kvinnor, att det är mer än 60 % kvinnor på universiteten. Jätteintressant tycker jag, så var det inte när jag pluggade. Vi var knappt 30 %. I "jämställda" Sverige.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela